蹤跡(しょうせき)

圓徳院 水津達大展

Traces: Creation in Search of Truth

Entoku-in Temple
Tatsuhiro Suizu Solo Exhibition

2025.3.14(fri)-5.7(Tue)

蹤跡

はじめに

Introduction

一片の真理を掴むため、絵を描き続けてきました。私にとって作品は探求の痕跡です。近年は、描く行為そのものが作品となる制作をしています。

圓徳院の境内にある歌仙堂には、高台院の甥で歌人の木下長嘯子が祀られています。
長嘯子は、和歌の道に生きた平安時代の僧・西行に私淑していました。その西行の歌論に次のような一節があります。

「...紅虹たなびけば虚空いろどれるに似たり。白日かゞ やけば虚空明かなるに似たり。然れども虚空は本明かなるものにあらず、又色どれるにもあらず。我又此の虚空の如くなる心の上にをいて、種々の風情を色どると雖も、さらに蹤跡なし。」
(口語訳)
虹がかかると虚空は彩られ、太陽が輝けば虚空は明るくなる。けれども虚空それ自体は明るくも彩りがあるわけでもない。私もまた、この虚空のような心持ちで、様々な歌を詠んだとしても、心には何の痕跡をも残さない。

たとえ後世の創作であったとしても、この話は西行の真理追求の姿勢をよく表しているように思えます。

私の作品は未だ西行のいう「蹤跡なし」の境地ではありません。先人たちに倣い、真理追求の過程としての制作の痕跡を指して、今回の展示タイトルを「蹤跡」としました。
今回、歴史上の表現者たちとも関わりの深い圓徳院で個展を開催できることを心から光栄に思います。どうぞご高覧ください。

水津達大

I have continued painting in pursuit of a fragment of truth. For me, each work is a trace of that exploration. In recent years, my creative process itself—the act of painting and the traces it leaves behind—has become the artwork.

In the Kasendō Hall, located within the grounds of Entoku-in Temple, Kinoshita Chōshōshi is enshrined. During the late Momoyama to early Edo period, Chōshōshi relocated near Entoku-in out of admiration for his aunt, Kita no Mandokoro (Nene), who resided there. As a poet, he led a refined and artistic life. Chōshōshi deeply admired Saigyō, a monk of the Heian period who dedicated his life to the art of waka poetry.
In Saigyō’s treatise on poetry, there is a passage that reads:

"When a rainbow appears, vast space is adorned with colors; when the sun shines, vast space brightens. Yet vast space itself is neither colorful nor bright." Saigyō reflects in the same way: "Even if I compose many poems, my heart remains like vast space, leaving behind no trace."

Even if this story was a later creation, it seems to beautifully reflect Saigyō’s attitude toward the pursuit of truth.

My works have yet to reach the state of "leaving no trace" (satori, or enlightenment) that Saigyō speaks of. However, following in the footsteps of those who came before me, I have titled this exhibition "Traces" to signify the marks left in the process of seeking truth through creation.
I am grateful for the opportunity to hold a solo exhibition at Entoku-in, a place deeply connected to many historical artists and poets.
I warmly invite you to view my work.

Tatsuhiro Suizu

アクセス

Access

圓徳院

Entoku-in Temple

> ウェブサイト > Website

〒605-0825 
京都府京都市東山区高台 寺下河原町530

530 Kodaiji-Shimokawara-cho, Higashiyama-ku, Kyoto City, Japan 605-0825

拝観時間

Visitation hours

10:00~17:00受付終了(17:30閉門)

Reception from10:00AM - 5:00PM
(Last entry 5:30PM)
Time required: 30 minutes

拝観料

Entry fees

  • 大人

    Adults

    500円

    500 yen

  • 中高生

    15 years old and younger

    200円

    200 yen

  • 団体(30人以上)

    Groups (30 or more)

    400円

    400 yen

  • 3ケ所(高台寺、掌美術館、圓徳院)
    共通割引拝観券

    3 locations (Kodai-ji Temple, Kodaiji Sho Museum, Entoku-in Temple) Discount for all locations (includes souvenir)

    900円

    900 yen

小学生以下は無料。ただし、小学生5名につき、1名の保護者が必要。また、保護者は、学校関係者の方でも拝観料必要。

開催概要

Outline

展覧会名

Exhibition Title

水津達大展 蹤跡(しょうせき)

"Traces" Entoku-in Temple Suizu Tatsuhiro Solo Exhibition

会 期

Dates

2025年3月14日(金) − 5月6日(火)

March 14th (Friday) - May 6th (Tuesday), 2025

会 場

Venue

圓徳院

Entoku-in Temple

拝観時間

Visitation hours

10:00~17:00受付終了(17:30閉門)

Reception from10:00AM - 5:00PM (Last entry 5:30PM)

企画監修

Planner

秋丸知貴

Tomoki Akimaru (Art Critic)

助 成

Support

公益財団法人吉野石膏美術振興財団
公益財団法人野村財団

Yoshino Gypsum Art Foundation
Nomura Foundation